Monday 22 August 2011

Bila Hari Raya Menjelma

Seminggu sahaja lagi, semua umat Islam akan menyambut kehadiran Bulan Syawal. Waktu-waktu begini tentunya ramai anak-anak muda yang sedang melonjak-lonjak hatinya untuk pulang ke kampung masing-masing. Persiapan dan kelengkapan raya setiap hari di cari apatah lagi sekarang ramai yang menggunakan kaedah di hujung jari saja..'order hari ni esok sampai'..pendek kata, semua dah menjadi semakin mudah. Ade duit semua boleh jadi...

Begitu juga dgn aku...hanya tinggal 2 hari saja lagi aku akan terbang balik ke kampung. Hati tak perlu cakap lah. Melonjak-lonjak tak sabar nak pulang berpuasa dan menyambut raya bersama mak dan keluarga tersayang. Tak dilupakan pagi raya nanti aku dan keluarga akan ke kubur arwah abah dan juga abangku...Terasa rindu lebih-lebih lagi di hari raya tentu mengorbankan titisan-titisan air mata yang tiada henti.

Kedatangan syawal ni memberi seribu makna untukku. Mungkin ada berita gembira buatku di hari raya ke 4 nanti. Tunggu sahaja lah..Jika benar seperti perjanjian itu, alhamdulillah syukur aku panjatkan kepada Allah S.W.T kerana aku telah maju selangkah ke hadapan sebagaimana tuntutan agamaku sendiri.


Justeru, Kepada semua, ini kad raya tanda pengganti diri. Maafkan salah silap, terlanjur kata dan perbuatan. Semoga kita saling memaafi dan membersihkan diri. Salam Ramadhan & Aidilfitri.


Assalamualaikum...

No comments:

Post a Comment