Friday 19 August 2011

Braces oh Braces

Masuk hari ni dah genap 8 bulan aku pakai braces. Sakit, tak selesa, pedih semua aku dah rasa. Hehe...lagi2 bila ada ulser dalam mulut memang amat menguji. Jadi, memang selalu la aku kena kumur dengan listerine dan sapu ubat. Tapi dalam tempoh 8 bulan ni aku rasa lega sebabnya gigi aku ade yang dah bergerak ke tempat yang sepatutnya. Hehehehe....

Ni senyuman seorang pemakai braces. Hahahaha...xpandai senyum jadiknya.

Masa mula2 pakai ni memang agak tak seksa la. Dalam 2 minggu nak kena biasa kan sebab ade besi yang ketat dan menyucuk-nyucuk dalam mulut. Memang rasa nak buang jer. Tapi, atas ketabahan dan kecekalan ni terpaksa la terima sebab nak cantik dan gigi tu teratur..hehhehe. 'Sulit dahulu selesa kemudian'


Paling leceh bila nak makan. Sekarang tak boleh nak makan benda-benda yg keras. Tak boleh terus gigit masuk mulut dan tak boleh gigit laju-laju. Kena potong kecik-kecik benda tu, makan benda yang lembut-lembut dan sesetengah kata lau mkn benda keras takut gigi tu akan lari semula ke tempat asal. Haaa....takut. Nanti lambat lak bukak braces tu lagi teruk..hehehehe. Dan mase ni nak makan coklat pun kena kurangkan  sebab asik melekat kat gigi dan chewing gum dah lame tak sentuh. Tapi, tak kisahlah sebab aku bukan peminat chewing gum...hehehhe


Nak berus gigi pun xleh kasar2 dan gunakan berus yang hujung halus mcm berus Systema tu. Boleh jugak pakai Interdental brush. Terpulang dengan kerajinan nak guna berus yang mana satu dan gunakan mouthwash mcm listerine tu sebab lepas makan mmg akan ade makanan yang lekat. Pastu kena pergi tandas dan kumur untuk mengelakkan mulut berbau. Hehehe


Aku ni mmg jenis kurang selera makan dan bila pakai braces ni aku jadi lebih2 lagi tak selera dan sekarang jadi kurus kering. Jadi, pemakanan kena terus jaga. Jadi doktor pesan supaya aku makan apa2 suplement spt vitamin B complex, minuman yang berfiber (cth horlicks fibre lite) dan sebagainya. Ini untuk menambahkan tenaga untuk aku yang jadi semakin kurang berselera.



Apa2 pun memang tak sabar nak tunggu setahun beberapa bulan lagi untuk buka braces ni. Walau sekarang senyuman tak cantik tak ape nanti dah buka braces tu boleh senyum luas2. hehehehe..Sabar je la menanti waktu dan detik itu..


p/s : sabar menanti sesuatu yang berbaloi....

.
.
.
.
.
.
.
.
.

BRACES - BEFORE AND AFTER 







So, untuk korang yang masih ragu2 untuk memasang braces takyah la takut..Hehehe..Pasti akan berbaloi asalkan klinik yang korang pergi tu memang dah terbukti dan ramai yang jumpa dan berjaya...Korang pasti akan tersenyum gembira nanti. Good Luck~


No comments:

Post a Comment