Wednesday 25 May 2011

Camne awak boleh jadi cikgu?

Cikgu, camne boleh jadi cikgu?

Mase kecik dulu suke main cikgu2 dengan adik-adik dan jiran-jiran. Selalu amik kapur kat sekolah pastu conteng dinding rumah (setor). Pastu suruh adik2 dan jiran2 salin soalan yang aku tulis kat dinding tu (kira aku ni cikgu la). Mungkin tu bakat mase kecik.

"Haa..salin ni..pastu jawab yang ni..Buat yang ni. saya bagi masa setengah jam siapkan!"

Mase sekolah menengah aku suke bercakap kat depan kelas. Bila ade keje kumpulan, aku sukerela akan jd pembentang....aku membebel pot pet pot pet.Mungkin sbb byk cakap cikgu amik aku masuk pantun, debat, pengerusi majlis dan sebagainya.

"Faham tak kawan-kawan??? Ape itu discaj sungai?? Discaj sungai ni adalah..bla..bla...bla...hei, dengar ni!!"

lepas exam STPM, aku turun Kl duduk rumah along ngan kak long. Menumpang cari kerja untuk tambah duit poket. Aku keje di restoran Chicken Rice Shop, Taipan USJ. Hari2 tension dengan supervisor yg bernama Cik Shida sebab suka membebel. Aku resign!!!


"Good afternoon, sir. Can i take ur order please? U want Set 1, Set 2, set 3...bla..bla..bla...u want steamed, braised, roasted, or honey BBQ chicken, sir? anything else sir? i repeat ur order, sir..." huh!!! bosan...

Kak Long suruh jadi guru ganti di Sk Taman Medan, P.J. Ngajar bdk2 darjah 6. (start tu dah mula jatuh hati dengan kerjaya ni...) Paling best mase hari guru dapat hadiah...:P

"Cikgu comel.Cikgu nak kenal ngan abang saya? Cikgu, ni hadiah untuk cikgu. Cikgu, cikgulah sumber inspirasi saya" hehehe..

Dapat result STPM terus mohon bidang pendidikan..Alhamdulillah dapat UPSI dalam bidang Pendidikan Seni. Then praktikal di SMK Taman Selayang, Batu Caves. Memang mencabar sekolah ni tapi best. Rindu pada mentor saya yang bernama Cikgu Faridah...

Lepas konvokesyen lebih kurang sebulan, terus dapat surat posting ke Bintulu, Sarawak..Sekarang dah masuk tahun ke 2 di sini. Tu la bermulanya kerjaya sebagai Cikgu Seri ^___^

PEACE!!! ada gaya cikgu tak??? 

p/s : Cikgu sayang semua....:P

No comments:

Post a Comment