Sunday 15 May 2011

Kata Inspirasi Untuk semua guru di dunia...



Mendidik bukan bererti mengajarkan kepada mereka  ilmu pengetahuan semata-mata. Lebih penting lagi, mendidik bererti mengajarkan kepada mereka tentang kemampuan untuk bersiap sedia menghadapi rintangan dunia masa depan yang akan menjadi susur hidup mereka nanti serta menanamkan rasa ingin tahu dan perasaan cinta untuk belajar seumur hidup, kreativiti, keberanian mengemukakan pendapat dan berekspresi, serta menghargai segala bentuk perbezaan antara manusia.
~H er Majesty Queen Rania Al Abdullah of Jordan


Sebagai seorang guru (pendidik), apabila murid-murid kita berasal dari keluarga yang harmoni dan bahagia, maka tugas kita akan semakin mudah. 
Tetapi bila murid kita TIDAK berasal dari keluarga yang harmoni dan bahagia, maka tugas kita menjadi semakin PENTING. 
(Walau lebih mudah mendidik anak-anak yang "sudah baik", tetapi tugas pendidik yang sejati adalah mendidik mereka yang masih "mencari jalannya"..)
~  B arbara Colorose 
~



Guru atau pendidik memiliki pengaruh yang luar biasa, tidak ada batasnya. Tidak ada yang boleh mengatakan di mana pengaruh seorang yang mendidik ini boleh berhenti.
~H enry Brooks Adams ~


Mendidik tidak akan pernah pupus, bilangannya tetap akan bertambah hari demi hari. Namun masalahnya, semakin banyak orang yang kehilangan penghargaan kerana satu peranan yang penting ini.
~  J acques Barzun  ~

Orang yang boleh membuat semua hal yang sukar menjadi mudah difahami,  yang rumit menjadi mudah dimengerti, atau atau yang sukar menjadi mudah dilakukan, itulah pendidik yang sejati.
~  R alph Waldo Emerson  ~

Pelajar tidak peduli betapa pintarnya seorang guru, yang mereka pedulikan adalah apakah guru tersebut juga peduli terhadap dirinya.
~  A nonymous  ~

Anak-anak itu umpama adunan simen basah. Apapun yang jatuh ke atasnya, meninggalkan bekas, yang kalau tidak segera dihaluskan kembali, bekas tersebut akan mengeras selamanya.
~  H aim Ginott  ~

Seseorang itu boleh disebut guru (pendidik) yang hebat bukanlah pada kemampuannya mengajarkan murid untuk pintar menjawab semua jenis pertanyaan, tetapi pada kemampuannya menginspirasi murid agar mengajukan pertanyaan yang dia sendiri sukar untuk menjawabnya.
~  A lice Wellington Rollins (1910-1997)  ~

Mengajar murid agar boleh berhitung itu bagus, tetapi yang terbaik dan paling penting adalah mengajarkan mereka tentang hal-hal yang tidak bisa dihitung nilainya .
~  B ob Talbert  ~

Guru yang biasa-biasa saja memberi tahu. Guru yang baik menjelaskan. Guru yang bagus menunjukkan bagaimana caranya. Tetapi guru yang luar biasa menginspirasi murid-muridnya.
~  W illiam A. Ward  ~

Pendidikan bukanlah seperti mengisi bali yang kosong. 
Pendidikan adalah seperti menyalakan api yang telah atau hampir padam.
~  W illiam Butler Yeats  ~



Jika cara mengajar dan apa yang kita ajarkan kepada murid-murid kita hari ini sama saja dengan yang kemarin, maka kita merampas masa depan anak didik kita tersebut.
~  J ohn Dewey  ~

Menjadi pendidik adalah satu-satunya profesion yang menciptakan segala jenis profesion yang lain.
~  U nknown  ~

Adalah suatu kemampuan luar biasa dalam diri guru bila ia mampu menimbulkan rasa cinta anak didiknya akan daya cipta kreatif dan ilmu pengetahuan.
~  A lbert Einstein  ~

Seorang anak tidak bisa dididik oleh orang yang membencinya dan dia juga tidak bisa dibohongi.
Ketulusan mendidik dengan baik datang dari hati.
~  J ames Baldwin  ~


Pendidikan adalah untuk menerapkan pelajar agar selalu berfikir kritis dan ingin tahu. Pendidikan untuk membuka wawasan, menumbuhkan rasa cinta belajar, serta mengajar anak didik untuk berfikir dengan seluas dan semampu mungkin.
~  R obert M. Hutchins   ~

Bila seorang anak tidak bisa belajar dari cara kita mengajarkan sesuatu kepadanya, mungkin kitalah yang harus mengubah cara mengajar kita agar sesuai dengan cara belajar mereka.
~  I gnacio 'Nacho' Estrada  ~

Yang membentuk keperibadian kita adalah apa yang kita lakukan berulang kali. Kerana,   kesempurnaan tidak dicapai dengan tindakan sekali saja, tetapi oleh serangkaian kebiasaan yang kita lakukan berulang kali.
~  A ristotle  ~

Jangan cuba lakukan untuk pelajar/anak didik anda apapun yang mereka mampu lakukannya sendiri. kerana jika anda lakukan itu, anda akan menjadikan mereka orang-orang yang "lumpuh" dalam pendidikan.
~  H oward Hendricks  ~








No comments:

Post a Comment