Thursday 26 May 2011

Tukar. Gagal. Bila. Lulus?

Pukul 5.00 pagi, aku bangun dari tido. Awal setengah jam dari biasa. Ya, ade sebab bangun awal..takkan saje-saje. kalau saje-saje, mungkin tak..25hb Mei bermakna akan keluar keputusan pertukaran aku untuk pulang ke pahang...dengan cahaya yang samar-samar lampu tidur aku membaca skrin laptop...




lagi....

Susah juga untuk tukar. Bukan main-main ni. Padahal aku kat sini dah masuk tahun ke3 dan sememangnya sangat layak aku tukar (kalau ikut kawan-kawan aku yang dah tukar tu la) cuma, bezanya alasan. Mungkin betul, dengan alasan mengikut suami peluang lebih besar. Kalau macam tu aku kena tunggu setahun lagi di sini baru boleh buat alasan 'cukup tempoh'.

Kali ini aku menerima dengan redha.

Mungkin untuk kali keempat permohonan pertukaran tidak mendapat kelulusan aku dah semakin biasa dan lali. Kalau diluluskan baru la aku terlompat-lompat macam kucing. Tak macam dulu, bila baca keputusan aku terus menangis..lgpun masa tu situasi berbeza. Amat berbeza. Masa tu aku betul-betul nak balik untuk jaga arwah abah. Harapan memang setinggi langit...Bila tak dapat aku rasa sesetengah manusia itu k.e.j.a.m..tapi, seseorg ade bgtahu aku 'dunia ni memang kadang-kadang kejam, tapi Tuhan itu maha adil....' kesimpulannya, serah kepada yang Maha berkuasa...itulah sebaik-baiknya.

Ada hikmah disebaliknya

Mengapa aku dipostingkan jauh-jauh ini? Ya, tentu ada hikmahnya. Bila jauh macam ni, aku merasakan ada satu perkara yang aku harus aku belajar. Iaitu menghargai sesuatu yang kita miliki. Apa yang aku miliki sekali seumur hidup ini adalah keluarga. Tidak kira, mak abah, atau adik beradik. Tiada yang dapat menggantikan mereka. Sejauh mana kita pergi, sejauh mana kita hilangkan diri. Kita tetap mahu mencari mereka. Hati kita tetap dekat dengan mereka. Itulah uniknya keluarga dan aku bahagia aku masih ada keluarga...Alhamdulillah. Syukur pada Allah.

p/s : Tahniah kepada yang sekali mintak terus dapat...:)

No comments:

Post a Comment